Herstel na een blessure, hoe gaat dat?

Heb jij een hond en ben je regelmatig in het bos te vinden of misschien op het trainingsveld? Hoe actiever je bent, des te groter is de kans op blessures. Misschien ben je er al wel eens mee in aanraking geweest? Een onzekere periode die hopelijk zo snel mogelijk voorbij is. Maar hoe lang duurt het herstel van een blessure nou? Zijn er overeenkomsten? Zijn er verschillen? Wat kun je verwachten en wat zou je zelf kunnen doen?
Een blessure, verstuiking, verrekking of kneuzing levert per definitie schade op aan bindweefsel. Bindweefsel is de bouwsteen van gewrichtskapsel, pezen en banden, maar ook van huid, spieren, bloedvaten en botten. Wanneer bindweefsel kapot gaat, bijvoorbeeld door een snee in de huid of het scheuren van een bandje, herstelt het altijd volgens een bepaald patroon.

Dit noemen we de drie fases van bindweefselherstel:
Ontstekingsfase (0-5 dagen)
Wellicht schrik je bij het woord ontsteking, maar om de ‘schade’ op te ruimen is een ontsteking wenselijk. Deze stofjes worden in de eerste 5 dagen aangemaakt om vervolgens naar de volgende fase te kunnen.
Deze fase kenmerkt zich door: roodheid, warmte, zwelling en pijn.

Proliferatiefase (5-10 dagen)
Tijdens deze fase worden er stofjes door het lichaam gemaakt die de blessure gaan repareren, daarom ook wel reparatiefase genoemd. Tijdens deze fase neemt de heftige pijn af.

Remodelleringsfase (10-21 dagen)
Tijdens deze fase wordt het reparatiegebied sterker gemaakt. Van belang is om het nieuw aangelegde bindweefsel op de goede manier te belasten zodat de cellen zich kunnen aanpassen naar de cellen die nodig zijn, dit zorgt voor sterk en belastbaar bindweefsel.

Het uiteindelijke herstel van een blessure is afhankelijk van een aantal factoren:
–          De ernst van de blessure
–          Welk weefsel is aangedaan (huid, spier, pees, bot, band)
–          Leeftijd van de hond
–          Overige gezondheid van de hond

Posted by
Dominique